Terug

Running tips van Ron – april 2020

Heel Holland Holt!

Sportclubs zijn gesloten, de lente komt eraan en het is veel langer licht. Dus wat lijkt heel Nederland te doen? Juist: regelmatig een rondje rennen! Mensen hebben massaal de hardloopschoenen afgestoft om in beweging te blijven en gaan regelmatig even lekker naar buiten.

Voor velen is het doel daarbij beperkt tot het opbouwen of bijhouden van de conditie. Want alle hardloopevenementen zijn noodgedwongen afgelast. Enkele marathons zijn verplaatst naar het najaar, maar het merendeel beleeft pas in 2021 de volgende editie. Hieronder vindt je dan ook een overzicht van wat we – zonder coronavirus – in april voor moois hadden kunnen beleven.

Maar niet getreurd, want het is heerlijk hardloopweer en er zijn talloze redenen om lekker te blijven lopen! Flexibiliteit is ook nu het grote voordeel: je kunt op elk moment je schoenen aandoen en gaan. De vraag is wel hoe je dat verantwoord doet ten tijde van corona. Uit alle aanbevelingen van sportartsen en hardlooptrainers heb ik drie adviezen geselecteerd:

  1. Blijf sporten om fit te blijven, maar neem voldoende rust. Hardlooptrainer Gert Jan Wassink: “Door te sporten houd je jezelf fit. En dat helpt je om weerbaarder te zijn. Zorg daarbij voor een goede verdeling tussen inspanning en rust. Train als een stoplicht. Als je een zware (rode) training hebt gehad, doe dan daarna een lichtere (groene) training.” Verzeker jezelf daarnaast van voldoende slaap. Een goede nachtrust is de basis. Voor de meeste mensen is 7 tot 9 uur per nacht voldoende.
  2. Voormalig topatleet en hardloopcoach Dennis Licht is mede-initiatiefnemer van de virtuele CoronaRun. Hij heeft daarnaast nog een mooie tip: “Ga niet samen trainen, hardlopen in groepen is nu echt geen goed idee. Spreek wel af om samen, gelijktijdig, te starten. Ieder dus vanuit zijn eigen huis op hetzelfde moment. Dat houdt de discipline erin.” Op die manier voorkom je dat je toch in groepjes gaat lopen. Afstand houden is nu immers cruciaal.
  3. Trainer en atletencoach Rob Veer schrijft in het blad Runner’s World: “Hardlopen is de ideale sport in tijden van social distancing, want het kan heel goed zonder teamgenoten.” Hij adviseert om vooral je immuunsysteem niet te verzwakken. Wanneer je je lichaam nu te zwaar belast, wordt je vatbaarder voor virussen. Extreme inspanning (zoals een lange duurloop of pittige intervaltraining) kun je nu het beste vermijden. Je hartslag kan een goede indicatie geven over de intensiteit van een training. Dus overdrijf het niet en train niet te hard.

Kort samengevat: maak het niet te gek, zorg dat je lekker fit blijft en ga niet in een groep lopen.

Lees hier verder: 

Running tips van Ron – april 2020