Terug

Running tips van Ron – februari 2020

De leukste loopjes

Alle hardlopers willen maar één ding. Toch? Precies, sneller worden. Dat is immers de alom gehanteerde graadmeter voor je conditie en hardloopkwaliteiten. Bovendien is de snelste bij wedstrijden nu eenmaal degene die wint. Van de lokale kidsloop tot en met de Olympische Spelen: je snelheid is de maatstaf. Bij alle grote en kleine loopjes in februari is het vanzelfsprekend niet anders. Er komen voor hardlopers overal in het land weer prachtige evenementen aan, zoals de Midwinter Marathon Apeldoorn, de Halve Marathon van Cadzand en de Groet uit Schoorl Run in Noord-Holland. Daarnaast zijn er weer talloze kleinere en kortere loopjes, met de 5 km en de 10 km als meest courante afstanden. Daarom deze keer een aantal tips om sneller te worden op zo’n kortere afstand. Want een nieuw PR lopen, dat willen we toch allemaal wel?

De hamvraag is dus: hoe word je sneller? Deze vijf tips gaan je daarbij zeker helpen!
1. Allereerst moet je voor een nieuw PR de juiste loop uitkiezen, met een vlak en snel parcours. Je ziet het duidelijk bij de marathons: New York mag dan de grootste van de wereld zijn, de kans dat er een nieuw wereldrecord wordt gelopen is minimaal. Daarvoor heeft het parcours van Berlijn veruit de beste papieren. Voor een nieuw PR op de 5 of 10 km heb je dus op de eerste plaats een geschikt parcours nodig.
2. Om sneller te worden helpt het om sterker te worden. Met meer kracht blijf je langer heel en ga je harder. Dus wil je als hardloper sneller worden, dan moeten zowel looptraining als krachttraining vaste onderdelen worden van jouw weekprogramma. Daarbij weten we allemaal dat het niet alleen om je beenspieren gaat. Een sterkere ‘core’ is de centrale basis voor een sterk lichaam. Dus doe in elk geval oefeningen voor je been- en buikspieren.
3. Waar je ook zeker sterker en sneller van wordt is klimtraining. Regelmatige heuveltraining is een uitstekende manier om een hogere snelheid en meer ‘tempo hardheid’ te ontwikkelen. Klimtraining over bruggen, duinen en heuvels is zwaar, zeker, maar daar profiteer je van op een vlak parcours. Dus zoek in je omgeving een hoge duin, een voormalige afvalberg, een wal langs de snelweg of een grote brug en stop niet met klimmen en dalen.
4. Dat klimmen moet natuurlijk een plek krijgen in een trainingsschema. Mijn basisadvies daarbij is: zorg voor afwisseling. Zorg dat je lichaam steeds opnieuw andere prikkels krijgt om sterker en sneller te worden. Geef elke trainingssessie een specifiek doel. Zodat elke training duidelijk iets toevoegt en zodat je trainingen samen zorgen voor het beoogde resultaat. Loop je drie keer per week dan zou ik zeggen: doe in het weekend een langere afstand om je duurvermogen op te bouwen, kies daarnaast een middellange heuveltraining met pittig klimmen en doe als derde intensieve tempotraining.
5. Tempotraining bestaat in allerlei varianten, maar interval training is daarbij onbetwist bijzonder effectief gebleken. In de basis is het idee achter interval training heel eenvoudig: je brengt tempowisselingen aan in je loop, waardoor je in één trainingssessie variatie inbouwt van tempo en intensiteit. Je lichaam moet daar hard voor werken en dat verhoogt de impact en het rendement van de training. Het mooie is dat je hier eindeloos mee kunt variëren: naast talloze strakke schema’s voor interval sessies zijn ook ‘Fartlek training’ en ‘Steigerungen’ momenteel populair. Daarover een volgende keer meer.

Ook deze maand vind je hier de leukste loopjes op een rij. Heel handig: de mooiste hardloopevenementen – in heel Nederland, uit alle kalenders – voor de maand februari. Pak je agenda erbij en maak jouw keuze. Veel plezier, geniet ervan!

Zaterdag 1 februari 2020 – Rotstergaastloop, Heerenveen (Friesland) – 7 km of 15 km
Leuke loop van AV Heerenveen, met twee afstanden door het mooie recreatiegebied De Heide.

Weekend 1 en 2 februari 2020 – Midwinter Marathon Apeldoorn (Gelderland) – 4 km, 8 km, 16 km, 25 km of 42 km
De 47e editie van dit mooie evenement, met hoogtes tot 100 meter boven NAP en prachtige routes over de Veluwe.

Zondag 2 februari 2020 – Groenhovenloop, Gouda (Zuid-Holland) – 5 km, 10 km of 21 km
Mooie prestatieloop voor het hele gezin tot en met een halve marathon. Routes door het Groene Hart, bij Gouda en Reeuwijk.

Zondag 2 februari 2020 – Twiskemolenloop, Waterland (Noord-Holland) – 5 km, 10 km, 16,1 km (10 EM) of 21 km
Mooie recreatieve loop van AC Waterland, vernoemd naar de achtkantige, rietgedekte molen uit 1578 molen langs het parcours.

Zondag 2 februari 2020 – Winterbosloop Beek, Montferland (Gelderland) – 5 km of 10 km
Mooie, kleinschalige bosloop in prachtige omgeving. Over onverharde paden en heuvelachtig terrein, door de bossen van Beek.

Zondag 2 februari 2020 – Midwinter Halve Marathon van Cadzand, Cadzand-Bad (Zeeland) – 7 km of 21 km
De 28e editie van deze mooie Halve Marathon. Prachtig parcours door natuurgebied, over strand en met pittige klimmetjes in de duinen.

Zondag 2 februari 2020 – Wintercup, Lelystad (Flevoland) – 5 km, 10 km of 15 km
Kleinschalige, recreatieve loop door de bossen en natuur bij Lelystad. Afwisselend parcours, elke 1e zondag van de maand, van oktober t/m maart.

Zondag 2 februari 2020 – Zuiderparkloop, Rotterdam (Zuid Holland) – 5 km, 10 km, 15 km, 20 km of 25 km
Gezellige loop met brede keus aan afstanden. Door het schitterende Zuiderpark, langs mooie plassen. Met start en finish nabij Ahoy.

Zondag 2 februari 2020 – IJzeren Man Loop, Weert (Limburg) – 3,5 km, 7 km, 10,5 km, 14 km of 17 km
Elke eerste zondag van de maand: de “volksloop” gaat altijd door. Leuke trimloop van AV Weert, waar je naar keuze max. vijf rondjes loopt.

Zondag 2 februari 2020 – Woolderesloop, Hengelo (Overijssel) – 5 km, 10 km of 15 km
Al ruim 40 jaar zijn er in Twente de Wooldereslopen in de eerste maanden van het jaar. Snel parcours, door het buiten gebied van Hengelo.

Zondag 2 februari 2020 – Robbenoordbosloop, Wieringerwerf (Noord Holland) – afstanden t/m 16 km
Leuke, kleinschalige trimloop in het Robbenoordbos. Met verschillende rondjes kan een afstand naar keuze tot 16 kilometer worden gelopen.

Zaterdag 8 februari 2020 – Februariloop, Bennekom (Gelderland) – 5 km, 10 km of 21 km
Fraai en heuvelachtig parcours bij boswachterij De Oostereng, over landgoed Hoekelum en door de prachtige bossen van Bennekom.

Zaterdag 8 februari 2020 – Run2Day Vlinderloop, Houten (Utrecht) – 5 km, 11 km, 15 km of 21,1 km
Leuke, lokale prestatieloop van Loopgroep Houten, met voor iedereen een passende afstand. Parcours komt o.a. langs kasteel Heemstede.

Uitgelicht:
Groet uit Schoorl Run -9 februari 2020

Groet uit Schoorl Run

De tweede zondag van februari is traditiegetrouw voor de Groet uit Schoorl Run. Bij hardlopers is ‘Schoorl’ een begrip. Een zeldzaam mooie omgeving vormt het decor van de Mizuno 10 km. Dat is de hoofdafstand van Groet uit Schoorl voor recreanten en wedstrijdlopers en omvat tevens het Nederlands kampioenschap op de 10 km. Je kunt in Schoorl ook kiezen voor de prachtige halve marathon over 21 km of voor de Run2Day 30 km door het natuurgebied van Staatsbosbeheer. Welke afstand je ook kiest, je zult genieten van de soms sprookjesachtige omgeving. Meedoen aan de Groet uit Schoorl Run betekent hardlopen door het mooiste duingebied van Nederland. Het is bovendien een verrassend snel parcours en ik ben bepaald niet de enige die er zijn PR op de halve al eens verbeterde. De route gaat namelijk grotendeels over vlakke fietspaden en de duinen zijn vooral glooiend. Perfect om in deze frisse wintermaand een scherpe tijd neer te zetten. De 30 kilometer is bovendien een ideale lange duurloop training, mét verzorging, voor iedereen die in voorbereiding is voor een marathon in het voorjaar.

Zondag 9 februari 2020 – Groet uit Schoorl Run, Schoorl (Noord-Holland) – 10 km, 21 km of 30 km
Dit moet je beleven: hardlopen door het mooiste duingebied van Nederland! Schoorl is een begrip, door het snelle, schitterende parcours.

Zondag 9 februari 2020 – LOGO Midwintertrail, Geldrop (Noord Brabant) – 8 km, 16 km of 24 km
Mooi event met drie verschillende trail routes. Over onverharde paden en single trails, langs beekjes en vennen, door de prachtige Groote Heide.

Zondag 9 februari 2020 – Kopjesloop, Delft (Zuid Holland) – 5 km, 10 km of 15 km
Leuke, kleinschalige trimloop van AV De Koplopers. Drie verschillende afstanden langs water en groen in het fraaie recreatiegebied de Delftse Hout.

Zondag 9 februari 2020 – Two Rivers Marathon, Zaltbommel (Gelderland) – 42,2 km, individueel of als duo
Mooie route met een vlak parcours van 42,2 km. Door de Bommelerwaard, langs de rivieren Maas en Waal. Start en finish in vestingstad Zaltbommel.

Zondag 9 februari 2020 – Haagse Beemden Winter Trimloopserie, Breda (Noord Brabant) – afstanden t/m 14 km
Kleinschalige, laagdrempelige trimlooop. Mooi parcours van 2,8 km over fiets en wandelpaden door het landgoed Burgst. Deelnemers lopen maximaal 5 rondes.

Zondag 9 februari 2020 – Noord-Aa Polderloop, Zoetermeer (Zuid Holland) – 5 km, 10 km of 15 km
Gezellige loop in ongedwongen sfeer met voor elke loper een passende afstand door het Groene Hart. Start en finish bij clubhuis van de Road Runners.

Zaterdag 15 februari 2020 – Run the Brewer, Haarlem (Noord-Holland) – Trail van 100 km
Zoek je een bijzondere, extreme uitdaging? Doe dan deze Trail van ruim 100 km van Haarlem naar Den Haag. Dat biertje bij de finish heb je dan wel verdiend!

Zondag 16 februari 2020 – LandsingerLand Run, Berkel en Rodenrijs (Zuid-Holland) – 4 km, 10 km, 21 km of 30 km
Ideaal in een marathon voorbereiding, maar ook leuk voor de beginnende loper. Mooie routes door natuurgebied bij de Ackersdijkse plassen.

Zondag 16 februari 2020 – Bosdijkloop, Vinkeveen (Utrecht) – 5 km, 10 km of 21 km
Mooie wedstrijdloop van 5, 10 en 21 km bij Vinkeveen. Door fraai buitengebied van Ronde Venen, onder andere langs de molen van Wilnis.

Zondag 16 februari 2020 – MiddenDelfland Halve Marathon, Maasland (Zuid-Holland) – 10 km en 21 km
Een begrip in de regio, deze halve van AV De Hardloper uit Schipluiden. Dat is genieten: door de natuur van het fraaie MiddenDelfland.

Zondag 16 februari 2020 – PPC Loop, Leiden (Zuid-Holland) – afstanden tot en met 21 km
Dit mooie lokale loopje is elke maand. Kleinschalig, op een unieke locatie. Kies je eigen afstand door natuurgebied Polderpark Cronesteyn.

Zondag 16 februari 2020 – Kievitloop, Bergen op Zoom (Noord-Brabant) – 5 km, 10 km of 15 km
Al ruim 25 jaar een leuke loop in de bossen bij het Brabantse Bergen op Zoom. Tijdens het lopen kun je besluiten hoeveel 5 km rondjes je doet.

Zondag 16 februari 2020 – Zegerplasloop, Alphen a/d Rijn (Zuid-Holland) – 5 km, 10 km, 15 km of 20 km
Prachtig parcours, startend vanaf de atletiekbaan van AAV’36. Mooie natuur tijdens deze loop door het Zegerslootgebied en om de Zegerplas.

Zondag 16 februari 2020 – Wijkckloop Trail, Wijk aan Zee (Noord Holland) – 5 km, 10 km, 16 km of 31 km
De voormalige Wijckloop in Wijk aan zee is doorgestart als Trail. Dezelfde afstanden en als aanvulling een 30 km trailrun.

Zondag 16 februari 2020 – De Houtloop, Delft (Zuid-Holland) – 5 km, 10 km of 15 km
Atletiekvereniging AV’40 organiseert De Houtloop, met keuze uit drie afstanden. Leuk parcours, langs hertenkamp en door recreatiegebied de Delftse Hout.

Zaterdag 22 februari 2020 – Kruikenloop, Tilburg (Noord Brabant) – 5 km, 10 km of 15 km
Deze wedstrijdloop markeert voor veel Brabantse lopers tevens de start van het carnaval. Hoofdnummer, open voor iedereen, is de 15 km wegwedstrijd.

Zaterdag 22 februari 2020 – Bos- en Heideloop, Garderen (Gelderland) – 5 km, 10 km of 21 km
Prachtige, kleinschalige loop midden in de bossen op de Veluwe. Elke afstanden heeft een parcours bestaande uit één ronde, ook de Halve Bosmarathon.

Zondag 23 februari 2020 – Dobbeloop, Nootdorp (Zuid Holland) – 5 km, 10 km of 15 km
Leuke, kleinschalige wedstrijd- en trimloop door het natuurgebied rondom de Dobbeplas bij Pijnacker. Genieten van de omgeving met water en groen.

Zondag 23 februari 2020 – Vechtstreek in Beweging, Maarssen (Utrecht) – 5 km, 10 km, 15 of 21 km
Goed verzorgde trimlopen van AV Maarsen door prachtige omgeving. Rondes van 5 km door het bosrijke recreatiegebied ‘de Maarsseveense Plassen’.

Zondag 23 februari 2020 – Polderloop, Hazerswoude-Dorp (Zuid-Holland) – 5 km, 10 km, 15 km of 21 km
Leuke loop in het Groene Hart, die al meer dan 25 jaar georganiseerd. Met mooie, landelijke routes door het polderlandschap van Hazerswoude-Dorp.

Zaterdag 29 februari 2020 – Driedorpenloop, Biddinghuizen (Flevoland) – afstanden t/m 15 km
De Driedorpenloop van AV Flevo Delta is een gezellige loop voor jong en oud. Voor volwassenen een ronde van 3 km die maximaal 5 keer kan worden afgelegd.

Zaterdag 29 februari 2020 – De acht van Langezwaag (Friesland) – 5 km, 10 km, 16,1 km (10 EM) of 21 km
Deze gezellige prestatieloop voor jong en oud in en om het Friese Langezwaag beleeft de 32e editie. Geschikt en bedoeld voor iedereen die kan hardlopen.

Zaterdag 29 februari 2020 – Nacht van Groningen (Groningen) – 5 km, 10 km, 16,1 km (10 EM) of 21 km
Gezellig en sfeervol loopevenement in het donker, door de binnenstad en het Noorderplantsoen. Met start en finish op de Ossenmarkt in Groningen.

Running Tips van Ron

Ron van der Jagt is algemeen directeur en bestuurslid van Le Champion, een van de grotere sportorganisaties van Nederland. Le Champion is een vereniging voor fietsen, wandelen en hardlopen met 20.000 individuele leden. Jaarlijks organiseert Le Champion zo’n zestig bijzondere sportevenementen, waaronder de Dam tot Damloop, de NN Egmond Halve Marathon en de TCS Amsterdam Marathon. Daarmee brengt Le Champion elk jaar zo’n 250.000 mensen in beweging. In deze blog deelt Ron elke maand zijn enthousiasme en persoonlijke tips, met grote en kleine loopjes in het hele land. Mis je jouw favoriete hardloopevenement of weet je nog een leuk loopje, laat het dan weten. Suggesties zijn altijd welkom! Berichten graag via ron.van.der.jagt@lechampion.nl.