Nieuws /

Deel 2 reisverslag wandelvierdaagse Bali

De eerste wandelvierdaagse van dit jaar op Bali, zit erop. Reisleider Jan van Delden doet verslag van de tweede week van deze bijzondere reis:

De tweede week was van start. Onderweg naar Lovina, door de Jalan Monkey Forest, stopten we bij een van de bekendste en mooiste tempels van Bali: de Ulun Danu Beratan. Toen we aankwamen was het een drukte van belang. Toevallig waren er allerlei ceremonies voor dorpelingen van verschillende desa’s. Een geluk voor ons: de kleurenpracht, de ingetogenheid en het relaxte van de mensen die aan al die ceremonies deelnamen, heel indrukwekkend!

Zondag waren we vrij en een flink aantal mensen gingen dolfijnen spotten en snorkelen. Anderen gingen wandelend de omgeving verkennen of liepen langs het strand naar Lovina Sentral naar het dolfijnenmonument. Terug in het hotel verzamelde men zich rond het zwembad om de rest van de middag zwemmend, lezend, pratend of slapend door te brenge

Bijzondere ceremonie
Maandag stond de wandeling naar Kayuputih en Kaliasem op het programma. Onder leiding van onze gids, Komang, maakten we deze fantastische wandeling. Bij het huis van Komang vielen we met de neus in de boter, want er werd voor het baby’tje van zijn broer een driemaandenceremonie gehouden. Dit is de eerste, uiterst belangrijke, ceremonie in het leven van een mens. Het kind krijgt een naam en mag voor het eerst in zijn of haar leventje de grond raken. Op de grond huizen namelijk de demonen en die kunnen het dan kwaad doen. Het was een geweldige belevenis!

Verderop woonde de houtsnijder die onze herinneringen maakt en konden we zien hoe hij met zijn gezin leeft. Hij doet drie dagen over het maken van één herinnering! Wat een precisiewerkje.

Afkoelen in 32 graden
Dinsdag maakten we de Lovina Tour. De eerste stop was de Gitgit waterval. Na een afdaling met een heleboel ongelijke treetjes en een groot aantal winkeltjes, kwamen we bij de indrukwekkende waterval. Wat een enorme kracht! Op de terugweg sloegen we toch nog onze slag bij de winkeltjes; van sarongs tot batik overhemden, vliegers, saffraan, luwak koffie en nog veel meer. De tweede stop was bij het uitzichtpunt over de twin lakes: Danu Buyan en Danu Tamblingan. Daarna naar de heilige warmwaterbronnen in Banjar. Een aantal van ons ging zich snel verkleden en stapte in het ‘verkoelende’, zwavelhoudende water van ‘slechts’een graad of 32.

Woorden schieten tekort
De laatste stop was de vlakbij gelegen boeddhistische tempel. Iedereen was onder de indruk van de serene rust die hier heerst. Woensdag was de dag van de trekking in Mayong. Hier kan ik kort over zijn: niet te beschrijven! De wandeling ging eerst door bos met allerlei soorten bomen. Onze gids, Putu, wees ons op kruidnagelbomen, liet ons het vruchtvlees van de cacaobonen proeven, vertelde over de natuur, kortom genieten geblazen. Voeg daarbij de tocht over de sawahdijkjes, de wonderschone uitzichten, het oversteken van watertjes via een bamboebruggetje, woorden schieten hier te kort…

‘s Avonds namen we afscheid van vijf van onze vrienden die de volgende dag naar huis vliegen. Het werd een prachtavond met een dames gamelanorkest, danseressen, de witte aap Hanoman en de joged waarbij een danseres één van ons ten dans vraagt. Daar sta je dan, een houterig Balinees dansje op te voeren tot grote hilariteit van het publiek. Een grote groep ging de volgende dag snorkelen bij Pulau Menjangan. Zaterdagmorgen stond de bus voor Sanur weer klaar en na afscheid te hebben genomen van het vrijwel voltallige personeel, begon de rit naar onze laatste stop op Bali: Sanur.

Deel 1 van dit reisverslag gemist? Dat lees je hier!

Mis niets en schrijf je in op de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief