MAKREEL MET SAMBAL (2P)

 

Ingrediënten
2 gestoomde makrelen – sambal oelek – sap van 1 limoen – olie – aluminiumfolie

Bereiding
Verwijder het vel van de makreel en haal de filets voorzichtig los (let op de graten). Leg de makreelfilets met de gladde kant naar beneden op met olie bestreken aluminiumfolie in een ovenschaal, bestrijk de filets met de sambal en besprenkel met het limoensoep. Schuif de schaal zo’n 10 cm onder de grill. Het gerecht is klaar als de sambal indroogt en de randjes van de filets beginnen te bakken. Afhankelijk van de kracht van de grill kan dat vrij snel gaan. Serveer met rijst en bijvoorbeeld roergebakken groente.

Voedingswaarde makreel per 100 gr
261 kcal – 18 gr vet – 24 gr eiwitten – 83 mg natrium – 401 mg kalium – 0 gr koolhydraten – 0 gr voedingsvezel 

ZALM MET TAGLIATELLE (4P)

 

Ingrediënten
400 gr verse tagliatelle – 2 sjalotjes, fijngesneden – 3 dl slagroom – geraspte schil van een halve citroen (zest) – 4 el citroensap – 2 el geknipt bieslook – 4 zalmfilet à 100 g (met huid) – zout en zwarte peper – olijfolie

Bereiding
Verhit een scheutje olie op halfhoog vuur in een steelpan. Fruit de fijngesneden sjalotjes. Voeg de slagroom toe en laat deze op zacht vuur met de garde al roerend wat indikken. Zorg dat de room niet aanbakt. Als de room dreigt te schiften, giet er dan een scheutje room bij. Voeg citroensap toe. Blijf roeren tot de saus dik is. Haal dan van het vuur. Voeg de bieslook toe. Breng op smaak met zout en peper. Kook intussen de pasta in een grote pan kokend water met zout beetgaar. Terwijl de pasta kookt, bak je de zalm: doe heel weinig olijfolie in een antiaanbakpan en bak de zalm op de huid. Maal er wat peper overheen. Aan de zijkant kun je zien hoe ver de garing is. Zorg dat hij in de kern een beetje rauw blijft. Giet de pasta af in een vergiet en doe er een scheutje olie overheen tegen het plakken. Leg de pasta op het bord, leg de zalm erbij of erop en giet er de saus overheen. Stroot de zest over de pasta en de zalm.

Voedingswaarde zalm per 100 gr
208 kcal – 13 gr vet – 20 gr eiwitten – 59 mg natrium – 363 mg kalium – 0 gr koolhydraten – 0 gr voedingsvezels

 

Mis niets en schrijf je in op de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief